Vzdělávání
Vzdělávání dětí v mateřské škole se uskutečňuje dle školních vzdělávacích programů „Rok se sedmikráskou“ a „Já, človíček a svět“, který vychází z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, vydaného MŠMT ČR (kurikulární dokument státní úrovně platný pro veškeré předškolní vzdělávání).
Vzdělávací obsah je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí:
* Dítě a jeho tělo
* Dítě a jeho psychika
* Dítě a ten druhý
* Dítě a společnost
* Dítě a svět
ŠVP byly aktualizovány naposledy 01. 09. 2015 na pedagogické radě a tvoří obsahový základ vzdělávací práce.
MŠ J. Maluchy 13 má zpracovaný ŠVP s názvem „Rok se sedmikráskou“.
Tento je postaven na základním tématu, které je strukturováno do čtyř ročních období.
Hlavní témata :
* Je tu jaro, sedmikrásko!
* Milé léto, cos nám přineslo?
* Sedmikráska a barevné čarování.
* Sedmikráska v království paní Zimy
Každé téma je rozpracováno v třídních projektech do jednotlivých měsíců a dále podrobně, podle tempa a potřeb a výsledků dětí, v týdenních plánech. Současně s ŠVP pracují učitelky s doplňkovým školním ekologickým projektem „Rok v přírodě“ zaměřeným na environmentální vzdělávání dětí. Tento projekt je provází během celého roku, objasňuje přírodní zákonitosti, seznamuje se životem zvířat, objevuje svět flóry a učí jak se chovat šetrně k životnímu prostředí.
MŠ Gavlase 12A pracuje s programem pod názvem „Já, človíček a svět“, jehož vzdělávacím obsahem je kulturní gramotnost. Projekt je rozpracován do pěti podtémat a byl kolektivem učitelek aktualizován na pedagogické radě 01. 09. 2015. Dvouměsíční podtémata jsou základem pro tvorbu třídních projektů:
Hlavní témata:
1. Já, človíček a svět přírody
2. Já, človíček a svět knihy
3. Já, človíček a svět umění
4. Já, človíček a svět čísel
5. Já, človíček a svět kamarádů
Jednotlivá témata učitelky na třídách rozpracovávají do třídních projektů, které vychází z potřeb dětí, věkové skupiny ve třídě, respektuje individuální tempo i schopnosti žáků. Spolu se vzdělávacím projektem probíhá souběžně ve třídách projekt prevence respiračních onemocnění pod názvem „Pampeliška“, v rámci kterého jsou děti vedeny k provádění správné dechové techniky, k ochraně svého zdraví a děti s lékařským doporučením pod odborným vedení proškolené pracovnice pravidelně inhalují „Vincentku“.
MŠ se podílí na všech akcích organizovaných MŠ J. Maluchy 13 v rámci ekologického projektu.
Učitelky na obou MŠ sledují při zpracovávání třídních projektů návaznost na ŠVP a hlavní zásady jím stanovené. Součástí ŠVP jsou zpracované konečné kompetence dětí, které odcházejí do ZŠ. Vzdělávací práce směřuje k bezproblémovému přechodu do ZŠ.
ŠVP je zaměřen na environmentální vzdělávání dětí, ochranu zdraví dětí a jejich osoby, na získání stanovených kompetencí. Vyžívá metod prožitkového učení, zaměřuje se na posílení empatie dětí, toleranci a posilování zdravého sebevědomí. Zahrnuje prvky programu „Začít spolu“.
Školní projekt „Rok v přírodě“
Ozdravný program prevence respiračních onemocnění