Logopedická péče
Charakteristika speciální třídy
Součástí naší mateřské školy jsou dvě speciální třídy „Jablíčko“ a „Berušky“ zřízeny podle §16 odst. 9 školského zákona v aktuálním znění. Do tříd jsou zařazovány děti především se závažnými vadami řeči na základě rozhodnutí školského poradenského zařízení. V těchto třídách probíhá předškolní vzdělávání jako v běžných třídách, které je rozšířeno o logopedickou péči. Z tohoto důvodu je ve třídě menší počet dětí a tím je zajištěn větší prostor pro individuální péči a všestranný rozvoj dětí. Ve školním roce 2017/2018 je ve třídě Jablíčko zapsáno 11 dětí a ve třídě Berušky 14 dětí. Dětem je poskytována individuální a skupinovou logopedická péče každý den a to učitelkami, které získaly vzdělání také v oblasti speciální pedagogiky a logopedie. Třída je vybavena všemi potřebnými didaktickými a metodickými pomůckami, včetně interaktivní tabule se vzdělávacími programy.
Do tříd jsou zařazovány děti s poruchami komunikace – např.:
- různé formy nemluvnosti
- opožděný vývoj řeči
- těžší formy dyslálie tzn. špatná výslovnost hlásek nebo skupin hlásek (dítě mluví, ale není mu srozumět)
- vývojová dysfázie
- palatolalie – např. huhňavost
- ztížené jazykové prostředí např. u dětí jiné národnosti
Skupinová logopedická péče
Je poskytována hravou a zábavnou formou, umožňuje překonávat řečové obtíže dětí, rozvíjet jejich schopnosti a celou jejich osobnost.
V rámci kolektivní činnosti rozvíjíme:
- zrakovou a sluchovou percepci, paměť a diferenciaci
- prostorovou a časoprostorovou orientaci
- rytmické cítění, rytmizaci pohybového i mluvního projevu
- hygienu mluvidel
- sociální dovednosti
- slovní zásobu
Individuální logopedická péče probíhá každý den pod vedením učitelky se vzděláním v oblasti logopedie – odborný dohled a metodické vedení zajišťuje Speciálně pedagogické centrum pro vady řeči/klinický logoped.
Činnosti zaměřené na výchovu řeči dětí:
- Sluchové hry
- Dechové cvičení
- Gymnastika mluvidel
- Průpravná cvičení k artikulaci jednotlivých hlásek
- Rytmizace slov, říkadel a rozpočítadel
- Zpěv a rytmizace známých písniček – hry se zpěvem
- Dramatizace pohádek – hra Na divadlo
- Grafická cvičení s doprovodnými říkadly
Z hlediska vývoje řeči přibližně kolem 7. roku končí to nejvhodnější období, aby se řeč a vůbec komunikace správně rozvinula, dítě se naučilo dobře vyslovovat a řeč i výslovnost se stačila upevnit.
Důležité:
Do pátého (s tolerancí do sedmého) roku dítěte jsou chyby ve výslovnosti chápány jako fyziologický jev – POSOUZENÍ JE VŠAK INDIVIDUÁLNÍ, PODLE ROZSAHU CHYB A ZPŮSOBU TVOŘENÍ HLÁSEK. Přesto, že je vývoj výslovnosti individuální a variabilní platí pro její osvojování jisté zákonitosti:
- samohlásky, dvojhlásky
2. P, B, M, T, D, N, K, G, CH, J, F, V do 3. roku
3. L, Ť, Ď, Ň, začíná vývoj Č, Š, Ž do 4. roku s tolerancí do 5. roku
4. C, S, Z, R, Ř do 5. roku s tolerancí do 7. roku
Náprava vad řeči po 7. roce se stává delší a náročnější!
Jak mohu dítěti pomoci
- mluvte s dětmi správně, čtěte jim pohádky, vyprávějte si zážitky, vysvětlujte jim obsah shlédnutého filmu, aby mu rozuměly a poznávaly nová slova, buďte trpěliví a vyslechněte vyprávění svého dítěte, dejte mu příležitost mluvit, vyjádřit se…
- Nedejte na rady typu, že v 5 letech je ještě čas. NENÍ TO PRAVDA! (př. tříleté děti již mají hovořit a to přinejmenším v jednoduchých větách).
- Procvičujte doma s dětmi to, co vám logopedická asistentka zaznamená do desek.
- Dítě má pomůcky potřebné k logopedické práci. K předávání informací mezi učitelkou a rodiči slouží desky, které si děti vždy nosí.